Nie każdy przejazd drogą płatną bez viaBOX jest karany!

Sprawa dotyczy przejazdu drogą ekspresową S7 przez pojazd o ładowności powyżej 3,5 tony, który nie był wyposażony w urządzenie viaBOX. Odcinek drogi, po którym poruszał się pojazd został wyszczególniony w załączniku nr 1 do przepisów wykonawczych odnośnie opłat elektronicznych za korzystanie z płatnych dróg krajowych.

Podczas kontroli w zapisie ewidencyjnym urządzenia kontrolnego (tzw. bramownica) zarejestrowano brak opłaty u przewoźnika. GITD nałożył karę pieniężną w wysokości 3,0 tys. zł. Przedsiębiorca nie kwestionował faktu, że poruszał się po odcinku drogi ekspresowej S7. Pojazd, który nie był wyposażony w urządzenie viaBOX służył do przewozów owoców po drogach lokalnych. Jednak większe zbiory owoców zmusiły go do wysłania partii owoców tym pojazdem do chłodni, do której musiał dojechać odcinkiem S7. Przedsiębiorca próbował w ostatniej chwili zakupić urządzenie do uiszczania elektronicznych opłat, jednak nie udało się dokonać zakupu.

Przedsiębiorca odwołał się od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej uzasadniając:

  • Wspomniany odcinek drogi nie był odpowiednio oznakowany: brakowało znaku drogowego D-39 (sygnalizuje opłaty drogowe) oraz tabliczki T-34 (wskazuje na elektroniczny pobór opłaty za przejazd drogą);
  • Wskazał na trudności w nabyciu urządzenia viaBOX.

Organ odwoławczy nie zmienił zdania i podtrzymał decyzję o nałożeniu kary pieniężnej wobec przedsiębiorcy.
Przedsiębiorca zaskarżył decyzję GITD o nałożeniu kary pieniężnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w dniu 8 czerwca 2015 roku wydał wyrok, w którym uchyla zaskarżoną decyzję oraz kosztami postępowania sądowego obciąża GITD.

WSA w Warszawie uznał, że rolą przedsiębiorcy jest obowiązek zachowania się w ruchu drogowym zgodnie z obowiązującymi znakami drogowymi. Państwo, które działa poprzez właściwe organy ma obowiązek oznakowania dróg zgodnie z obowiązującymi przepisami. Brak odpowiedniego oznakowania (w tym przypadku tabliczki T-34 i znaku D-39) uniemożliwia przewoźnikowi, rozpoznania czy dana droga jest płatna czy też nie. Przedsiębiorca ma możliwość wybrania drogi alternatywnej – na której nie pobiera się opłat.

Dlatego, żeby nałożyć karę za przejazd płatną drogą bez wymaganej opłaty, należy ją właściwie oznakować. W przeciwnym wypadku nałożenie kary narusza według WSA w Warszawie konstytucyjną regułę zaufania do państwa.
Całość uzasadnienia można przeczytać na stronie: link do artykułu (www.orzeczenia.com.pl)

Analiza

Zlecając nam analizę czasu pracy kierowców otrzymasz poprawny i czytelny zestaw raportów wykazujących naruszenia i popełnione błędy. Zaoszczędzisz czas i pieniądze: dla każdego kierowcy robimy opisy oraz udzielamy wskazówki tak, aby zapobiegać w przyszłości powstawaniu wykroczeń.

Czytaj więcej

Rozliczanie

Zlecając nam rozliczanie otrzymasz zgodną z przepisami prawa, miesięczną ewidencję czasu pracy kierowców: godziny planowane i wykonane pracy, godziny nadliczbowe, pracę w porze nocnej, dyżury, dni wolne. Z naszych usług skorzystało już ponad 150 przedsiębiorstw transportowych.

Czytaj więcej

Urządzenia

Oferujemy pakiety TachoDroid®. Zapoznaj się kompletnymi pakietami w skład których wchodzą: aplikacja, czytnik kart, kabel do tachografu. Udostępniamy również bezpłatną wersję demo programu TachoDroid®. Aplikacja przeznaczona jest dla smartfonów, tabletów i innych urządzeń z zainstalowanym systemem Android.

Czytaj więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.